Unerasable Images
Winnie Soon (HK)
wideo, 2018, 3:06
Praca przedstawia zrzuty ekranów wyników Google Image Search dla frazy „六四” („64”) odnoszącej się do daty protestu studentów na Placu Tiananmen w Pekinie w roku 1989. Na ikonicznym już zdjęciu z tego dnia widnieje demonstrant znany jako „Nieznany Buntownik” (natomiast w języku angielskim jako „Tank Man”), który zastępuje drogę nadciągającej kolumnie czołgów. Fotografię tę władze chińskie rutynowo cenzurują i blokują dostęp do niej w Chinach. W roku 2013 krążyć zaczęła rekonstrukcja tej sceny zbudowana z klocków Lego. Choć ją również szybko wymazano, obraz ten odnalazł się później poza Chinami. Obecnie zdarza mu się pojawiać wśród pierwszych wyników proponowanych przez wyszukiwarkę Google.
W ramach projektu w roku 2017 wykonano ponad 300 zrzutów ekranu. Wykorzystano je, aby stworzyć czasową, pustą, usieciowioną przestrzeń, w której miniaturki zdjęcia przemieszczają się w granicach ukrytej infrastrukturalnej siatki i poza obrębem zrzutu ekranu, co staje się przyczynkiem do zgłębiania geopolityki obiegu danych, cenzury Internetu oraz materialności (re)produkcji obrazów w odniesieniu do złożonych współoddziaływań parametrów ludzkich i nie-ludzkich.
Winnie Soon (HK/DK): artystka i badaczka mieszkająca w Danii. Zajmuje się kulturowymi implikacjami technologii, w wyniku których komputerowe procesy i infrastruktura kształtują nasze coraz bardziej zaprogramowane doświadczenia. Jej twórczość skupia się na tematach/koncepcjach związanych z kulturą komputerową, szczególnie zaś z takimi zagadnieniami jak cenzura w Internecie, obieg danych, przetwarzanie/żywotność w czasie rzeczywistym oraz kultura praktyk kodowych. Jej projekty prezentowane były w wielu krajach w muzeach, na festiwalach, uczelniach i konferencjach w Europie, Azji i Ameryce. Przedmiotem jej bieżących badań jest estetyka kodowania w obszarze badań programistycznych. Pracuje obecnie nad dwoma książkami zatytułowanymi Aesthetic Programming: A Handbook of Software Studies (z Geoffem Coxem) oraz Fix My Code (Cornelią Sollfrank). Pracuje jako asystent na Uniwersytecie Aarhus.