Study for a soap
Emmanuel Tussore (FR)
instalacja, 2017

Proces wytwarzania mydła został opracowany w najwcześniejszej starożytności w regionie Levant w pobliżu miasta Aleppo. Po upadku Cesarstwa Rzymskiego mydło zostało ponownie wprowadzone i rozpowszechnione na Zachodzie przez krzyżowców z XII wieku. Tussore używa tej delikatnej i plastycznej materii organicznej jako medium w serii rzeźb, instalacji, fotografii i filmów. W jego rękach Mydło z Aleppo – najstarsze mydło na świecie – zmienia się z wyrafinowanego gestu cywilizowanego człowieka na symbol niszczycielskiej i brutalnej siły. Jego ruiny sugerują litery tajemniczego alfabetu opowiadającego o nieobecności, stracie, wygnaniu, kwestionując w ten sposób podstawowe pojęcia humanizmu. Podkreślając pozostałości intymnej historii jako część pamięci zbiorowej, pozwalają na wszelkie nadzieje na ewentualną odbudowę.

Emmanuel Tussore (FR), ur. w 1984 r., łączy w swojej praktyce fotografię, wideo, rzeźbę i instalację, czerpiąc z historii i bieżących wydarzeń. Krytycznie oceniając kwestie społeczne i kulturowe, proponuje symboliczną i wyimaginowaną wizję tragicznego świata, w którym przeważa pojęcie zanikania.
Jego prace były pokazywane na różnych wystawach krajowych i międzynarodowych, takich jak: Danse Elargie w Théâtre de la Ville Paris, Berlinale Berlin International Film Festival, Dak’Art Biennale of Contemporary Art w galerii Atiss w Senegalu, Parcours Privé FIAC, Nuit Blanche Paris, Hors les murs Palais de Tokyo, Nuit Blanche Brussels, LagosPhoto w Nigerii, Athens Photo Festival, Young European Photographers: Paris Circulation (s) Festival, New York Photo Festival.