SENSTER
Edward Ihnatowicz (PL/GB)
rzeźba kinetyczna, ca. 1970
Senster został stworzony pod koniec lat 60. przez Edwarda Ihnatowicza, artystę polskiego pochodzenia pracującego w Londynie. Zaprezentowano go w pawilonie wystawowym Evoluon, należącym do firmy Philips, koncernu, który wsparł powstanie pracy. W kwietniu 2017 roku rzeźba została zakupiona przez Akademię Górniczo Hutniczą w Krakowie od poprzedniego właściciela ─ firmy Delmeco Group działającej na terenie Holandii. Praca, choć ważna, przestała funkcjonować w połowie lat 70. Do niedawna uznawana była za zaginioną. Dzisiaj powraca dzięki staraniom transdyscyplinarnego zespołu uczonych i projektantów.
Jest rzeźbą kinetyczną. Mierzący ponad pięć metrów masyw został wykonany ze stali. Kształtem przypominał niezidentyfikowane bliżej zwierzę, poruszał się zwinnie dzięki zsynchronizowanej pracy ośmiu siłowników. Zmianą położenia sterował program komputerowy. Rzeźba reagowała na dźwięki i ruch w otoczeniu, odczytując sygnały przesłane z mikrofonów i czujników dopplerowskich.
Tworząc Senstera Ihnatowicz nawiązywał do doświadczeń ówczesnej robotyki oraz eksperymentów w dziedzinie AI. Senster był trzecim z dzieł sztuki mediów, jakie zrealizowano pod patronatem holenderskiego koncernu technologicznego Philips. Praca kontynuowała serię rozpoczętą przez CYSP 1 Nicolasa Schöffera (1956) oraz Poème électronique autorstwa Le Corbusiera, Iannisa Xenakisa i Edgarda Varèse’a (1958).
Zachęcamy do obejrzenia wywiadu z dr Anną Olszewską przeprowadzonego przez AV iT: