Przewodnik Małego WRO

bezpłatna publikacja
dostępna od 15.05.2019

30 lat
30 prac
30 + 1 uczestników

Dwa lata temu, w poprzednim Przewodniku Małego WRO, zadaliśmy pytanie: „Może to ty będziesz kuratorem Małego WRO 2019?”. I nie było to wyłącznie pytanie retoryczne – w ślad za nim podjęliśmy ważne decyzje programowe, których wynikiem jest ten Przewodnik. Założenie mieliśmy takie: zaprosimy do udziału 30 osób – rodziców i dzieci, 15 rodzinnych tandemów, w których dziecko i rodzic pracować będą razem. Wybraliśmy też 30 prac, połowę z programu tegorocznej edycji, organizowanej pod hasłem CZYNNIK LUDZKI / HUMAN ASPECT, drugą połowę z naszego archiwum, powstającego od 1989 roku. Dlaczego 30? Ponieważ WRO obchodzi właśnie swoje 30-te urodziny.

Na nasze zaproszenie szybko odpowiedzieli chętni do wspólnej pracy, a zestawione przez nas w pary dzieła stały się punktem wyjścia do rozmów, działań, a czasem nawet sporów rodzinnych duetów. Chociaż – czynnik ludzki jest nieprzewidywalny – musieliśmy zrobić jeden wyjątek: dla taty i sióstr bliźniaczek, więc w naszej ekipie rodzinnych duetów znalazło się także jedno trio. Każdemu rodzinnemu zespołowi zaproponowaliśmy do opracowania zestaw składający się z dwóch dzieł. Zestawiając ze sobą jedną pracę nową i jedną prezentowaną na WRO w przeszłości, chcieliśmy pokazać, że mimo upływu lat i zmieniających się technologii, dzieła nie przestają być aktualne, ciekawe i korespondujące ze sobą.

Wszyscy pracowali twórczo według swoich zasad, skojarzeń i we własnym tempie. Różnorodny zbiór notatek, obserwacji, zadań i rysunków, ułożony w Przewodniku Małego WRO, stanowi teraz nową opowieść o sztuce oraz może być zachętą do własnych poszukiwań. Jest o czym – czasem śmiejąc się, a innym razem bardziej na poważnie – dalej rozmyślać i rozmawiać, do czego bardzo Was zachęcamy.

 

Magdalena Kreis, kuratorka Małego WRO
Piotr Krajewski, dyrektor artystyczny Biennale WRO

 

Uczestnicy: Karolina Bieniek i Nina Bieniek-Tomalik, Kinga Dobrowolska i Karol Dobrowolski, Asia Gala i Zosia Gala, Tomasz Garpiel oraz Aleksandra i Alicja Garpiel, Dominika Hilszczańska i Stanisław Hilszczański, Agi Kłonowska i Bruno Stefani, Emilia Kołodziej i Tymon Kołodziej, Agnieszka Kraszewska i Olga Kraszewska, Jan Kraszewski i Łucja Kraszewska, Katarzyna Krajewska i Ignacy Grabowiecki, Gabriela Sadowska i Maksymilian Sadowski, Emilia Staniek i Iwo Zygmunt, Maciej Szczepański i Sonia Szczepańska, Aneta Winiarska i Filip Winiarski, Anna Wydra i Maciej Bober

 

Prace opisane w Przewodniku Małego WRO:

Biennale WRO 2019: Joacélio Batista (BR) Ich bin der übermensch, Hamza Kırbaş (TR) Powerism, Rafał Żarski (PL) Palace in the middle of the town, Hirofumi Nakamoto (JP) Guests from the Riverside, Risako Kawashima, Yasuaki Kakehi (JP) Anima, Esmeralda Kosmatopoulos (USA) Oracle, Shun Owada (JP) unearth / Paleo-Pacific, Emmanuel Tussore (FR) Study for a soap, HOKORI Computing – Tatsuya Ishikawa, Kazuya Horibe, Ritsuko Miyake, Katsuki Nogami, Hanna Saito (JP) Tachihokoru, panGenerator – Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński, Jakub Koźniewski (PL) hash2ash, Mitsuru Tokisato (JP) Tortoise Timer, Fabian Kühfuß (DE) Nintendogs, Thomas Garnier (FR) Cenotaphs, Edward Ihnatowicz (PL/GB) SENSTER, Katrin Hochschuh (DE), Adam Donovan (AU) Empathy Swarm

Archiwum WRO: Laurent Vicente (FR) Unreal Doubres, Víctor Hugo Portillo (SV) Robocop, Ralph Kistler (DE) Social Netwalks, Maarten Isaak de Heer (NL) A Flood Story [mu:stƏrman], Edward Zajec (USA) Orphics 6.1, Igor Krenz (PL) Ręka utalentowanego artysty, Zygmunt Rytka (PL) Ciągłość nieskończoności, Kurt d’Haeseleer (BE) Fossilization, Alessandro Fonte (IT) Unisono, Eric Siu (HK) Sliding Whites, Philipp Artus (DE) Snail Trail, Agata Kus (PL) Matka, Piotr Wyrzykowski (PL) Beta Nassau, Justine Cooper (AU) RAPT, Anna Orlikowska (PL) Film o robakach 1

 

Projekt graficzny Przewodnika Małego WRO: Malwina Hajduk
Tłumaczenia: Emila Staniek

Powiększ
Zmniejsz