DETOUR
— 恐怖のまわり道
Shota Yamauchi (JP)
instalacja, 2018

Współczesne zastosowanie klasycznej techniki filmowania zwanej „screen process”, wykorzystywanej zwłaszcza w produkcji filmów niskobudżetowych. Zamiast kręcić sceny w lokalizacjach w plenerze, obrazy krajobrazów projektowano na ścianę studio, a aktorzy odgrywali epizody na ich tle. Artysta reinterpretuje tę technikę i przyjmuje jako swoją własną: instaluje na oknie samochodu blue-boxową zasłonę i posługuje się zsyntetyzowanym, „sztucznym” krajobrazem. W ten sposób nie opuszczając w ogóle garażu nakręcił film drogi w estetyce filmu noir. Efektem końcowym tej manipulacji, w której technika kinematograficzna zyskuje ludzkie wymiar, jest praca wideo będąca grą z gatunkiem thrillera psychologicznego.

Shota Yamauchi (JP), ur. w 1992 r., jest artystą intermedialnym mieszkającym i pracującym w Jokohamie. Studiował nowe media na Wydziale Kinematografii i Nowych Mediów Tokijskiej Akademii Sztuk. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody im. Tomoya Watanabe na 20. Konkursie Campus Genius Award (2015), nagrody MEC Award na Festiwalu Sztuki Mediów (2015), Media Practice (2016), Nagrody im. Ikuo Hirayamy w ramach Culture and Arts Award (2016) oraz nagrody Tokyo Wonder Wall Award (2016). Jego prace z dużym sukcesem prezentowano w Polsce: we Wrocławiu na wystawie Syntetyczna natura w ramach projektu Eco Expanded City (2016) i w Warszawie na wystawie ćmy, kraby, fluidy w Hali Koszyki (2016). Brał również udział w Biennale Sztuki Mediów WRO 2017.